Vaginalt vs kejsarsnitt

Min första förlossning var en vaginal förlossning. Helt normal..tod lite tid men vafan. Jag klarade det! Även om det var det jobbigaste jag gjort nångång och ville dö emellanåt så skulle jag inte vilja ha det ogjort.
Det var en mäktig känsla att föda fram sitt eget barn. Att jag kunde känna hur jag sprack mer och mer är en annan femma.. ;)  DET var inte så skönt.
Men...nu har jag gjort det och visst skulle jag kunna göra det igen. Men jag vill inte vara med om allt som hände efteråt. Blev opererad osv.. Robin fick tillbringa de första timmarna ensam med vår nyfödda son.
Jag fick iaf veta vad han vägde..det var på nåt märkligt sätt viktigt! :)
Robin fick klä på han och sitta med han på förlossningsrummet och fick en egen fikabricka... Jag fick ingen fikabricka med en sverigeflagga på..oj vad jag så gärna ville ha denna bricka!! Hahha..hade knappt ätit nåt och ville bara att allt skulle vara över och vi kunde ligga där med vår nyfödda son och äta en macka. 
Var det för mycket begärt eller?!! Haha..tydligen. Nästa gång ska jag ha en fikabricka. Det är ett krav! :) 
Robin och Theo myste på medans jag låg på op.
Vaknade med frossa och en konstig känsla. Vart är jag? Vad gör jag? Vart är mitt barn?
Låg där en stund och inom en halvtimme..hm...tror jag, var ganska påverkad, kommer barnmorskan som förlöste mig tillsammans med Robin och Theo som var tuttsugen!!
Det var inte jag..haha..var totalt slut efter 2 nätter utan sömn. Men..på nåt sätt är man hög av nåt lyckorus eller av hormoner vad vet jag. Så vi blev uppkörda till avd. 11 där vi skulle sova..hmm..sova och sova. Theo var visserligen jättesnäll. Skrek till ett par gånger men annars så kunde vi sova. Jag med en Theo vid bröstet och Robin på en förmodligen jätteskön soffa. :)

Nu blev det en roman igen..inte meningen. Det jag skulle komma till var att jag kunde inte bry mig mindre om hur folk föder. Om det nu är vaginalt eller icke. Man föder oavsett. Det  finns alltid en anledning till att man väljer kejsarsnitt. Eller inte väljer. Det finns ju dom som inte har något val.
Jag väljer inte själv..de rekommenderar mig inte att föda vaginalt igen. Skönt tycker jag att slippa ta ett beslut själv..men skulle förmodligen valt ks ändå. Vill inte riskera nåt.
Så med detta sagt kan ni nu kalla mig för cyklopet..hahha..  
Ni som har sett Mia Skäringers föreställning - Dynkåt och hur helig som helst, vet vad jag menar. :)

Tycker det är intressant att höra om andras förlossningsupplevelser och hur de vill ha det osv. Ingen är den andre lik och alla tycker och tänker olika. Det fattar jag... Men det är samma som med amningshysterin..de allra flesta man pratar med vill föda så "naturligt" som möjligt. Vad är naturligt egentligen??
Ingen bedövning osv.. men va fan. Varför ha ont i onödan?? Du är ingen sämre männsika för att du tar en epidural eller nåt annat. För mig var det snarare tvärtom. Jag var jätteglad över att jag klarade av att ta den! Hade bestämt mig för icke..är rädd för smärtan och för att svimma osv. Men jag klarade det! Jag tog den och det var det bästa jag gjort!! Hade inte orkat med sista timmarna utan.

Så denna gång blir det planerat kejsarsnitt och ersättning från dag 1. :) Hahaa...kanske inte. Ska försöka amma men kommer bunkra upp med ersättning hemma och ta med till bb. Oavsett vad barnmorskorna anser vara det bästa. Jag vet vad som är bäst för mitt barn!!
Theo är alldeles perfekt..o han är uppväxt på ersättning. Så hur dåligt kan det vara?!
Blir med andra ord en väldigt "onaturlig" förlossning och en "onaturlig" första tid för lillebror. Stackars barn! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide